Klasa z drewna
Doświadczam, uczę się- poznaję świat
Nasza pracownia przyrodnicza stanęła na terenie zielonym, blisko szkolnego ogrodu i zajmuje powierzchnię o wielkości 364 m 2. W ramach konkursu „Klasa z drewna” nauczycielka biologii i Pani Dyrektor opracowały program dydaktyczny dotyczący wiedzy z zakresu dendrologii oraz leśnej fauny i flory. Przygotowano scenariusze zajęć do przeprowadzenia w nowej przestrzeni dydaktycznej. Każdy scenariusz został opatrzony kartami pracy wraz z ewaluacją. Teraz zajęcia odbywają się w drewnianej wiacie (pow. 35 m2), która 16 listopada została ustawiona na placu od wschodniej strony szkoły. W altanie ustawiono pięć drewnianych stołów i ławy. Na blatach stolików zostały zainstalowane gry edukacyjne dotyczące zwierząt i ekologii zawierające przyrodnicze ciekawostki i zgadywanki. W ścianach wiaty umieszczono cztery tablice z grami edukacyjnymi. Pozostałą część terenu zagospodarowano instalacją drewnianą składającą się z siedmiu tablic informacyjnych, hotelu dla owadów oraz ścieżki sensorycznej wypełnionej korą, piaskiem, otoczakami, żwirem oraz kolorowymi zrębkami. Pomiędzy tablicami posadzono różne gatunki krzewów oraz drzew iglastych i liściastych, między innymi trzmieliny, pęcherznicy, cisów pospolitych. Wszystkie instalacje otrzymały oznakowanie obiektów małej architektury zgodnie z Księgą Identyfikacji Wizualnej Lasów Państwowych. Pracownia dydaktyczna z pewnością będzie często wykorzystywana przez naszych uczniów. Cieszymy się, że taki obiekt stanął na terenie naszej szkoły dzięki inicjatywie Lasów Państwowych.
![klasa_z_drewna_9.jpg[small]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/991/cms/szablony/16490/zdjecia/klasa_z_drewna_9.jpg)
________________________________________________________________________________________________________________________________
W trakcie realizacji projektu oraz tuż po jej zakończeniu przystąpiliśmy do działań promujących nasz program wśród społeczności lokalnej. Rezultatem tych działań był artykuł w dwutygodniku BIS opisujący główne założenia projektu. W Gminnym Ośrodku Kultury w Przecławiu zorganizowano wystawę na której można podziwiać wybrane prac plastyczne wykonane w trakcie realizacji lekcji plenerowych naszych uczniów. Uczniowie klasy IV przygotowali przedstawienie teatralne dla społeczności szkolnej z okazji Dnia Drzewa pt. "W krainie Ekolandii", przedstawienie miało na celu propagować wiedzę z zakresu ekologii i dbania o środowisko w którym żyjemy.
![artykul_2.jpg[small]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/991/cms/szablony/16490/zdjecia/artykul_2.jpg)
![pr_2.jpg[small]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/991/cms/szablony/16490/zdjecia/pr_2.jpg)
_______________________________________________________________________________________________________________________________
Uczniowie Szkoły Podstawowej w Dąbrówce Dużej brali udział w zajęciach plenerowych, które odbyły się w nowo powstałej „Klasie z drewna”. Jednym z tematów lekcji było „ Jak prawidłowo segregować śmieci”. Głównym założeniem było kształtowanie postaw proekologicznych u dzieci. Uczniowie podczas zajęć rozpoznawali materiały z jakich wykonane są śmieci, segregowali odpady do właściwych pojemników, poprzez rozpoznawanie kolorów pojemników do segregacji, poza tym przeliczali odpady i porównywali ich liczebność, a co najważniejsze uświadamiali sobie, że wszyscy ludzie muszą dbać o środowisko naturalne. Poza tym uczniowie zapoznali się ze znakiem oznaczającym „recykling”. Na drewnianej tablicy znajdującej się w nowo powstałej „Klasie z drewna” uczniowie poznali drogę naszych odpadów od momentu zakupu danych produktów w sklepie, poprzez segregację u źródła, odbiór firm specjalizujących się w tej dziedzinie, sortownię, recykling i ponowne wprowadzenie do naszego życia. Kolejnym cennym elementem zajęć, było poznanie licznych pozytywnych aspektów segregacji odpadów, takich jak, że z makulatury produkuje się papier, dzięki temu nie trzeba ścinać drzew, których drewno też jest używane do produkcji papieru, oprócz tego dowiedzieli się ,że złom jest przetapiany w hutach na metale, potem produkuje się z nich np. karoserie i części samochodowe, albo że aluminiowe puszki po napojach skupują huty aluminium i tam powstają nowe puszki.
Uczniowie naszej szkoły wykonali prace plastyczną pod tytułem „kolorowe pejzaże”, polegającą na ułożeniu dowolnej kompozycji z kolorowych nakrętek, a także zagrali w grę plenerową dotyczącą segregacji odpadów.
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________-
Na kolejnej lekcji pod tytułem „W świecie kwiatów łąk i lasów” przeprowadzonej w nowo powstałej „Klasie z drewna” głównym celem było budzenie przyjaznego stosunku do roślin i zwierząt poprzez kształtowanie właściwych postaw i zachowań, a także zapoznanie się z potrzebą bioróżnorodności. Uczniowie podczas zajęć poznali wybrane owady, gady, płazy, zwierzęta oraz ptaki zamieszkujące łąki, dowiedzieli się jakie jest znaczenie łąk dla owadów zapylających i spostrzegli potrzebę bioróżnorodności na łąkach.
Uczniowie za pomocą „burzy mózgów” wypowiadali się na temat kwiatów, a konkretnie
- gdzie mogą rosnąc kwiaty?
- jaki mogą mieć kształt?
- jakie mogą mieć kolory?
- do czego mogą służyć kwiaty?
Następnie zapoznali się z rodzajami łąk, poprzez omówienie wielu przykładów, takich jak łęgi, łąki zalewne, grądy, łąki, łąki górskie, a w szczególności na temat łąk kwietnych i ich znaczenia. Kolejnym etapem lekcji było zapoznanie się z wyglądem wybranych zwierząt zamieszkujących łąkę, a także uczniowie wyszukiwali różnice i podobieństwa kwiatów rosnących na łące z wykorzystaniem tablicy edukacyjnej wykonanej na stelażu drewnianym z nadrukowanymi kwiatami występującymi na łące. Następnie rysowali i malowali wybranymi technikami kwiaty łąkowe. Punktem kulminacyjnym lekcji było wykonanie bukietów z kwiatów znalezionych na łące.
_______________________________________________________________________________________________________________________
Lekcja plenerowa pod tytułem ”Leśne ssaki”, miała na celu zaznajomienie się z nazwami roślin charakterystycznych dla każdej warstwy lasu, poznanie nazw wybranych zwierząt żyjących w lesie, dopasowywanie wybranych zwierząt do warstwy lasu, w której żyją, a także poznania pożywienia zwierząt mieszkających w lesie.Na początku lekcji obejrzeliśmy fotografie zwierząt żyjących w lesie, następnie wykonaliśmy pracę plastyczną pod hasłem „Las i jego mieszkańcy”.
Kolejnym elementem zajęć była gra polegająca na wylosowaniu kartki z nazwami zwierząt i roślin żyjących w różnych warstwach lasu, a następnie dobranie się w grupy, zgodnie z tym w jakiej warstwie lasu występuje wylosowane zwierzę lub roślina.
Oprócz tego uczniowie grali w grę edukacyjną wykonaną na drewnianym stelażu pod tytułem „Leśne ssaki”, zadaniem uczniów było rozpoznanie zwierząt po ich opisach takich jak:
- Jestem czarno-biały i mieszkam w runie leśnym, jem wszystko od małych ssaków po korzenie roślin. (odp:borsuk)
- Mieszkam w koronie drzew, mam ruda kitkę, żywię się orzechami i nasionami oraz owadami i jajami ptaków. (odp: wiewiórka)
- Jestem rudo-biały, mieszkam w runie leśnym, zjadam ptaki i padlinę. (odp. Lis)
- Mieszkam w runie leśnym, mam długie nogi zakończone kopytami i jem trawę i pędy roślin. (odp.sarna)
- Mieszkam w runie leśnym i jestem kuzynem znanej wam świni hodowlanej, jem żołędzie oraz owady i robaki (odp. Dzik )
- Jestem postrachem ludzi i zwierząt, jestem podobny do psa sąsiada i głośno wyję do księżyca, lubię jeść zające i jelenie (odp:wilk)
- Lubię kicać wśród traw, mieszkam w runie leśnym. Żywię się trawą i pędami liści. (odp:zając)
- Latam po niebie, mieszkam w koronach drew, chętnie zjadam owady. (odp: kos)
_________________________________________________________________________________________________________________________
Odbyła się kolejna lekcja z cyklu „Klasa z drewna” pod tytułem „Poznajemy grzyb”.
Celem tych zajęć było poznanie budowy i różnorodności grzybów, kształcenie umiejętności współpracy w grupie i poszukiwania wiadomości, a także poznanie pospolitych grzybów jadalnych, niejadalnych i trujących oraz sposobu ich rozpoznawania. Uczniowie po przeprowadzonej lekcji potrafią się wypowiedzieć na temat zasad bezpieczeństwa dotyczących zbierania, przechowywania i spożywania grzybów, a także potrafią wskazać gatunki grzybów jadalnych i trujących, a nawet wytłumaczyć jak postąpić w przypadku zatrucia grzybami.
Na początku lekcji uczniowie oglądali w atlasie grzybów grzyby jadalne i niejadalne, a także czytali o nich ważne informacje. Dowiedzieli się, że wiele grzybów trujących mylonych jest z jadalnymi np.:
1. Borowik szlachetny mylony z Goryczakiem żółciowym ( Szatanem).
2. Pieprznik jadalny ( Kurka) mylony z Lisówką ( Fałszywą kurką).
3. Gąska zielonka mylona z Gąską siarkową, zielonożółtą i Muchomorem zielonawym, czyli sromotnikowym
4. Mleczaj rydz mylony z Mleczajem wełnianką ( Fałszywym rydzem).
Następnie odbyliśmy rozmowę na temat objawów zatruć grzybami i pierwszej pomocy. Po czym zagraliśmy w grę edukacyjną plenerową z wykorzystaniem stelażu z drewna z nadrukowanymi zagadkami dotyczącymi grzybów trujących i jadalnych.
Gra przybliżyła uczniom ciekawych i fascynujących informacji o królestwie grzybów. Dzięki zabawie uczniowie odkryli zastosowania grzybów, chętnie zjadanych przez człowieka, dowiedzieli się o aspektach ochronnych, a także nauczyli się jak nie pomylić gatunku trującego z jadalnym. Punktem kulminacyjnym lekcji było wykonanie karty pracy.
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________-
Podczas jednej z przed ostatnich lekcji plenerowych w „Klasie z drewna” tematem zajęć była „Lekcja dendrologii”, której głównym celem było poznanie wyglądu i nazw wybranych drzew i ich części, uczniowie uważnie obserwowali zjawiska przyrodnicze, dokładnie i skrupulatnie przeprowadzali doświadczenia. Wszystkie te czynności miały za zadania zachęcić ich do aktywnego spędzania wolnego czasu. Na początku lekcji odbył się spacer wokół szkoły, podczas którego uczniowie rozpoznawali i nazywali drzewa rosnące wokół szkoły. Kolejnym krokiem była „Hodowla dębu”, która została założona w doniczce. Oprócz tego uczniowie naszej szkoły poznali najpopularniejsze drzewa iglaste i liściaste, którego podsumowaniem było wykonanie pracy technicznej pod tytułem „Drzewko szczęścia z drucików kreatywnych”. Dzieci same splatały drucik kreatywny tworząc pień i gałęzie oraz ozdabiały drzewko. Następnie wykonały „Las w słoiku”. Na zajęciach wykonano również eksperymenty z darów natury, pierwszym z nich była „Szyszka jako wskaźnik wilgoci”, podczas którego dowiedzieliśmy się, że szyszka w obecności wody zamknęła się, a szyszka bez wody zachowała swój kształt.
Kolejnym doświadczeniem było sprawdzenie „Ile lat ma drzewo?”. Do jego wykonania użyliśmy plastry różnych gatunków drzew i lupy. Najpierw obserwowaliśmy przekrój pnia gołym okiem, a potem przez lupę. Gołym okiem dostrzegliśmy, że od środka pnia rozchodzą się do zewnątrz pierścieniowate wzory, a za pomocą lupy dodatkowo zauważyliśmy ciąg jasnych i ciemnych kręgów.
Punktem kulminacyjnym naszych zajęć był „Quiz wiedzy o drzewach- Dendrofon”, uczniowie rozpoznawali główne gatunki drzew rodzimych. Dzieci dowiedzieli się jaką wysokość osiągają drzewa iglaste, jaką liściaste, jakie preferują podłoże, jakie zastosowanie mają kwiaty, kora (aspekt leczniczy), czy też drewno (opał, przemysł meblowy itd).
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________-
Ostatnią lekcja plenerową były zajęcia pod tytułem „Poznajemy ptaki w najbliższej okolicy”, której głównym celem było poznanie różnorodności ptaków występujących w najbliższej okolicy, doskonalenie umiejętności posługiwania się sprzętem optycznym (lupą) oraz przewodnikami i atlasami do oznaczania ptaków, a w głównej mierze rozwijanie zainteresowań przyrodniczych.
Na początku lekcji uczniowie byli zapoznani z zasadami oraz sprzętem służącym do obserwacji przyrodniczych, następnie dzieci oglądały fotografie ptaków w atlasie.
Po chwili za pomocą lornetek obserwowały ptaki na terenie nowo powstałej „Klasy z drewna” i wypełniały karty pracy, polegające na szczegółowej obserwacji określonego jednego gatunku ptaka.
Na koniec zajęć uczniowie zagrali w grę edukacyjną prezentującą wybrane gatunki ptaków. Dzieci poznały ich sylwetki w pełnej krasie oraz cechy charakterystyczne takie jak pióra, jaja, dzioby, a także dowiedziały się o preferencjach pokarmowych, trybie życia (osiadły, wędrowny), ciekawych upodobaniach oraz niezwykłych umiejętnościach.
![l5_3.jpg[small]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/991/cms/szablony/16490/zdjecia/l5_3.jpg)
______________________________________________________________________________________________________________________________________________
Roku szkolnym 2023/2024 nasza szkoła realizuje dwa programy promujące zdrowe nawyki żywieniowe. Są to:
Akademia Lubella - program edukacyjny skierowany do klas VI-VIII szkół podstawowych. Celem programu jest edukacja młodzieży na temat potrzeby różnicowania produktów w codziennej diecie oraz uświadomienie uczniom, jak ważną rolę odgrywają one w odżywianiu. Akademia Lubella uczy nie tylko komponowania zróżnicowanych, wartościowych posiłków, ale również prawidłowych zachowań związanych z niemarnowaniem jedzenia i doceniania samodzielnego przygotowywania posiłków, a także wartości płynących ze wspólnego spożywania posiłków. W jego ramach zostaną przeprowadzone dwa zajęcia edukacyjne dla uczniów klas VI-VIII.
Program realizowany jest przez specjalistów w dziedzinie żywienia i dietetyki z Instytutu Nauk o Żywieniu Człowieka Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego i Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego.
Głównym celem projektu jest opracowanie i wdrożenie programu edukacji żywieniowej uczniów klas I-VI w szkołach podstawowych w całej Polsce. Nauczyciele mają możliwość udziału w certyfikowanych szkoleniach oraz korzystania z materiałów edukacyjnych, wśród których znajdują się scenariusze lekcji z kartami do ćwiczeń dla uczniów w grupach wiekowych 7-9 lat oraz 10-13 lat. Uczniowie w ramach zajęć pozalekcyjnych zapoznają się z ciekawymi materiałami dotyczącymi zdrowego odżywiania oraz wezmą udział w praktycznych zajęciach warsztatowych.
_________________________________________________________________________________________________________________________________________
![aktywny_disiaj_logo.png [604x122]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/991/cms/szablony/16490/zdjecia/orign/aktywny_disiaj_logo.png)
„WF Z AWF – AKTYWNY DZISIAJ DLA ZDROWIA W PRZYSZŁOŚCI”
W pierwszym semestrze roku szkolnego 2023 / 2024 prowadzone były w Szkole Podstawowej w Dąbrówce Dużej zajęcia sportowe w ramach realizacji trzeciej edycji programu Sport Klub „WF z AWF – Aktywny dzisiaj dla zdrowia w przyszłości”. Były to zajęcia mające na celu aktywizację dzieci i młodzieży, umożliwienie poprawy kondycji fizycznej po okresie hipokinezji, izolacji społecznej i przeciwdziałanie skutkom zdrowotnym COVID-19 w czasie epidemii SARS-CoV-2. Program realizowany był od marca 2023 do listopada 2023 roku. W zajęciach uczestniczyło 35 uczniów z klas IV - VIII. Zajęcia Sport Klubu cieszyły się bardzo dużym zainteresowaniem uczniów, którzy aktywnie w nich uczestniczyli. Przeprowadzone zajęcia rozwinęły sprawność fizyczną, umiejętności sportowe, umiejętność współpracy i współdziałania w zespołach i małych grupach, przede wszystkim dostarczyły możliwość sportowej rywalizacji i zabawy. W roku 2024 przewidywana jest IV edycja programu do realizacji którego nasza szkoła wyśle zgłoszenie. W programie Sport Klub „WF z AWF” nasza szkoła uczestniczy od pierwszej edycji – od września 2021 roku.
![aktywny_dzisiaj_11.jpg [256x160]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/991/cms/szablony/16490/zdjecia/orign/aktywny_dzisiaj_11.jpg)
___________________________________________________________________________________________________________________
![zdrowo_jem_wiec_wiem.png [480x73]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/991/cms/szablony/16490/zdjecia/orign/zdrowo_jem_wiec_wiem.png)
Od listopada 2023 w klasie pierwszej realizowany jest program „ZDROWO JEM, WIĘCEJ WIEM”. Program obejmuje przeprowadzenie sześciu zajęć. Głównym celem projektu jest wykształcenie u dzieci postaw prozdrowotnych poprzez uczenie zasad zdrowego odżywiania oraz przekazywanie wiedzy na temat produktów służących zdrowiu i produktów dla zdrowia szkodliwych. Ważnym celem jest również uświadomienie związku pomiędzy żywieniem, a występowaniem wielu chorób i dolegliwości oraz podkreślenie roli codziennej aktywności fizycznej w profilaktyce zdrowotnej.
![wiem_co_jem9.png[small]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/991/cms/szablony/16490/zdjecia/wiem_co_jem9.png)
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________
INFORMACJA
O DOFINANSOWANIU ZADANIA W RAMACH KONKURSU
„UTWORZENIE OGRÓDKÓW DYDAKTYCZNYCH
PRZY SZKOŁACH I PRZEDSZKOLACH” – 2014
ZE ŚRODKÓW
WOJEWÓDZKIEGO FUNDUSZU OCHRONY ŚRODOWISKA
I GOSPODARKI WODNEJ W ŁODZI
Nazwa zadania: Ogródek przyszkolny „Róża wiatrów” przy Szkole Podstawowej w Dąbrówce Dużej.
Wartość ogólna zadania: 39 677,00 zł.
Wysokość oraz forma dofinansowania ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi: dotacja w wysokości 33 500,00 zł. obejmująca sfinansowanie zakupu elementów wyposażenia ogródka, nasadzeń, pomocy dydaktycznych oraz w części równania terenu pod ogródek.
http://www.zainwestujwekologie.pl/
JĘZYK TO TWÓJ PASZPORT. UCZ SIĘ JĘZYKÓW.
28 listopada 2013 roku uczniowie klas I – III Szkoły Podstawowej w Dąbrówce Dużej wzięli udział w festiwalu językowym „Język to Twój paszport. Ucz się języków” - projekcie realizowanym przez Ośrodek Rozwoju Edukacji podlegający Ministerstwu Edukacji. Warsztaty odbyły się w Centrum Promocji i Kultury w Brzezinach. Projekt ten miał na celu podniesienie motywacji uczniów do nauki języków obcych. Uczniowie zostali zaproszeni do symbolicznej podróży po czterech stolicach europejskich Berlina, Moskwy, Paryża i Londynu. Uczestnicy zetknęli się z kulturą i językiem danego kraju biorąc udział w prostych quizach i konkursach. Razem z nimi w podróż wybrał się smok Europek, który służył pomocą w najtrudniejszych pytaniach. Dzieci zostały podzielone na grupy tak, aby każde miało równą szansę udziału w zabawie. Dużym zainteresowaniem cieszył się również czerwony londyński autobus typu double-decker, który przywiózł zespół koordynatorów oraz animatorów do Centrum Promocji i Kultury w Brzezinach. Wszyscy uczniowie świetnie się bawili, a przecież najszybciej uczymy się w miłej i przyjaznej atmosferze.

